Hoe richt je een B.V. op?
Hoe richt je een B.V op? Het is een veel gestelde vraag onder ondernemers, zeker in deze tijd. Het oprichten van een B.V. is namelijk iets ingewikkelder dat het oprichten van een eenmanszaak of een V.O.F. alleen al omdat er bij deze rechtsvorm een gang naar de notaris aan verbonden zit. Dit is bij het oprichten van rechtsvormen als een eenmanszaak of VOF overbodig. Daar volstaat namelijk een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. In dit artikel gaan we je vertellen hoe je een B.V. opricht en vertellen we je ook hoe je dit zo snel en gemakkelijk mogelijk voor jezelf kunt maken.
Welke rechtsvorm past bij mij?
Als je gaat starten met een bedrijf zijn er verschillende rechtsvormen waaruit je een keuze kunt maken. Denk daarbij aan een eenmanszaak, een VOF of een besloten vennootschap, afgekort B.V. Kies je voor een eenmanszaak of een VOF, hou er dan rekening mee dat je persoonlijk aansprakelijk bent voor de eventuele schulden van je bedrijf. Dat wil zeggen dat als jouw bedrijf failliet gaat, je privé ook failliet gaat wat zelfs tot gevolg kan hebben dat je misschien je huis zult moeten verkopen. Kies je echter voor het oprichten van een B.V dan is dit niet het geval. Een B.V. wordt namelijk niet gezien als een natuurlijk persoon maar als een rechtspersoon. Dat wil zeggen dat bij je bij faillissement niet privé aansprakelijk bent. Daarnaast is het oprichten van een B.V. vaak fiscaal erg gunstig, zeker bij hoge winsten en flinke omzetten.
Hoe richt je een B.V op?
Om een B.V op te kunnen richten, zul je de gang naar de notaris moeten maken. Deze stelt een notariële actie op en plaatst daarin de zogenaamde statuten. Kortgezegd zijn statuten een schriftelijke weergave waarin je onder andere beschrijft wie er binnen de B.V verantwoordelijk is voor welke zaken, welke procedures er binnen de B.V gehanteerd worden, hoe het financiële beheer van het bedrijf geregeld is.
Zodra de notariële acte door de bestuurders ondertekend is, zal de notaris de nieuwe B.V inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hierbij worden ook de statuten gedeponeerd zodat hier altijd een beroep op gedaan kan worden. Statuten zijn namelijk altijd openbaar.
Om een BV op te richten heeft de notaris de volgende gegevens nodig:
- Wie de oprichters zijn
- Wie de bestuurders worden
- Geldige legitimatiebewijzen van zowel de oprichters als de bestuurders
- De doelomschrijving van de BV
- Het aandelenkapitaal van de BV
- Wie de aandeelhouders worden
Hulp nodig bij het oprichten van een B.V.?
Het oprichten van een B.V. kan best ingewikkeld zijn als je besluit om het oprichtingstraject zelf te doorlopen. Er kan echter ook gekozen worden voor een eenvoudiger traject. Een gespecialiseerd bedrijf kan namelijk persoonlijke ondersteuning bieden bij het oprichten van een B.V. maar ook een maatwerk ondersteuning bieden bij fiscale- en administratieve zaken. Een ondernemer wordt volledig ontzorgd en kan zich blijven richten op het runnen van het bedrijf.